Blogbillede-Filmturisme3Film- og tv-turisme har længe været et kendt fænomen i udlandet. Sex and the City trak singlekvinderne til New York, konspirationsteoretikerne drog til Paris i halen på Da Vinci Mysteriet og Ringenes Herre-filmene trak turister fra hele verden til New Zealand, for at nævne nogle kendte eksempler.

Nu er vi også begyndt at se effekterne i Danmark og Norden. De danske regioner, kommuner og turismeorganisationer har gennem de senere år fået øjnene op for, at når der optages film og tv-serier i en by eller region, giver det eksponering og kan samtidig være en løftestang for den lokale erhvervs- og turismeudvikling.

Et udvidet perspektiv

Film og tv-turisme handler grundlæggende om at udvikle nye turismetilbud, der udnytter den stedbundethed, der knytter sig til en film eller tv-serie. Eksempler kan være tematiserede byvandringer på filmens locations, eller interaktive oplevelseselementer, hvor turisten kan komme bag om kulisserne og opleve tilblivelsen af sin yndlingsfilm eller serie ’indefra’.

Men filmproduktioner skaber også grobund for andet end turisme – ofte skaber filmproduktioner nye forretningsmuligheder for det lokale erhvervsliv, og kan dermed bidrage til give den lokale erhvervsudvikling et løft. Derfor bør potentialet for filmproduktioner og regionaludvikling ses i et udvidet perspektiv.

Filmby Aarhus har i samarbejde med Midtjysk Turisme, VisitNordjylland m.fl. udarbejdet håndbogen ”Film skal ses i virkeligheden”. Håndbogen indeholder gode råd og erfaringer fra danske kommuner og regioner. Manto og Seismonaut har bidraget til en opdatering af håndbogen, så den indeholder de nyeste cases og den seneste viden på området.

Filmens værdikæde

Når en film skal produceres, kan en lang række aktører drage nytte af det – både før, under og efter premieren. Alle disse aktører indgår i filmens værdikæde. De mest kendte eksempler er virksomheder, der sælger serviceydelser til filmproducenten, såsom materieludlejning, transportfirmaer, lagerudlejning, hotel- og restaurationsbranchen, cateringfirmaer, osv.

Men der er mange flere, der kan skabe værdi via en filmproduktion – kun opfindsomheden sætter grænser. I førnævnte håndbog møder vi fx en glaspuster, en zoologisk have, et landbrug, en vinhandler, en travbane, et hotel og mange flere, der har skabt værdi og forretningsudvikling ved at samarbejde med en filmproduktion.

Realistiske forventninger

Med alt det positive, der kan siges om filmturisme, er det let at tro, at filmproduktioner er et mirakelmiddel for øget turisme. Det er dog sjældent tilfældet. Generelt kan man sige, at jo færre turisttilbud en by eller region har i forvejen, desto større mulighed er der for, at en filmproduktion kan resultere i en målbar turismeforøgelse på kort og længere sigt. I de byer og regioner, som har mange turistattraktioner og en veletableret turismetilstrømning, skal filmturisme snarere ses som et stærkt supplement til det eksisterende, og ikke som en dynamo for turismeforøgelse i sig selv.

I og uden for storbyerne

I Danmark falder valget ofte på København, når filmproducenterne vælger en lokalitet for deres produktioner. Det skyldes, at København har den fornødne infrastruktur og specialiserede arbejdskraft, hvilket mindsker omkostningerne for producenten.

Men det er interessant at se, at film og tv-produktionerne også rykker ud af Hovedstaden. Et aktuelt eksempel er DRs nye dramaserie, 1864, som har haft mere end 40 optagedage på en række fynske locations. Når filmproduktionerne rykker ud af de store byer skyldes ikke mindst det store arbejde, der bliver gjort ude i regionerne for at tiltrække dem. Den Vestdanske Filmpulje og FilmFyn er nogle af dem, der længe har arbejdet med dette felt.

En anden væsentlig faktor er, at filmproducenterne kan få rigtig meget forærende ved at rykke optagelserne ud af de største byer. Ude i landets regioner og kommuner, hvor filmproduktioner ikke er dagligdag, er det muligt at mobilisere en helt anden opbakning og interesse fra både offentlige myndigheder, erhvervslivet, turismeaktører og ikke mindst den lokale befolkning. Med den opbakning i ryggen kan alting pludselig lade sig gøre meget lettere, hurtigere og mere smidigt. Statister, locations, kulisser, rekvisitter, tilladelser osv. lander som en appelsiner i turbanen på den regissør og producent, som formår at aktivere og drage nytte af den lokale velvilje.

Vi håber, at film-Danmark vil fortsætte den positive udvikling og blive ved med at opsøge og styrke samarbejdsmulighederne mellem filmproducenter og lokale kræfter både i og uden for byerne – til gavn for både filmene og de danske byer og regioner.

Vi slutter hermed af med 3 gode råd til kommuner, regioner og turismeorganisationer, der ønsker at arbejde filmturisme:

  1. Læs håndbogen ” Film skal ses i virkeligheden”. Her finder du inspiration og gode redskaber til udvikling af filmturisme både før, under og efter premieren.
  2. Etablér en tværgående koordinationsgruppe mellem offentlige myndigheder, turismeorganisationer, erhvervslivet og andre kerneaktører. Det giver jer mulighed for samstemme jeres mål og aktiviteter med hinanden samt ikke mindst med filmproducenten.
  3. Samarbejd med de danske filmkommissioner og filmfonde. De er erfarne på området og er specialiserede i at finde synergier i krydsfeltet mellem filmproduktion og regionaludvikling.