Producentforeningen lancerede i oktober 2023 analysen “Digitale spils betydning”, som vi har udarbejdet, hvilket er den første af sin slags nogensinde. Altså den første samlede og gennemgribende analyse af, hvad det betyder for mennesker i Danmark at spille digitale spil.
Lanceringen foregik under pomt og pragt, hvor parolen “Spil for fremtiden” dannede ramme om debatter og indlæg fra Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, Morten Langager fra Dansk Erhverv, samt MF’er Jan E. Jørgensen, Bergur Larsson Løkke Rasmussen, Charlotte Broman Mølbæk og Pernille Vermund Bretton-Meyer. Dette krydret med brancheeksperterne Sofie Filt Læntver, Kasper Kruse, Mathias Gredal Nørvig, Marie Munch Burski, Kristian Bang Nørgaard, Søren Lundgaard, Ulla Rønberg – samt vores egne Kristian Bernth og Anna Porse Nielsen.
Både Berlingske og Politikken skrev om analysens nye fund, der afslørede, at digitale spil er blevet allemandseje blandt danskerne, hvilket kaster lys på vigtigheden af, at politikerne skal have større fokus på spilindustrien. Wow, siger vi bare – sådan skal det gøres! Det er sjældent, at vores analyser lander til SÅ varm en velkomst, og vi er naturligvis dybt taknemmelige og stolte over den modtagelse, analysen har fået. Nu glæder vi os til at følge op og hjælpe branchen med at aktivere de nye indsigter på alle mulige niveauer.
Her er et par highlights fra analysen:
- De seneste 20 år er antallet af personer, der spiller digitale spil vokset markant. I dag spiller mere end halvdelen af jordens befolkning digitale spil
- I Danmark er antallet ikke bare fulgt med, men overstiger andelen på verdensplan. Spil er ikke længere en niche-aktivitet, der foregår i mørke kælderrum eller som leg på børneværelserne. Spil er allemandseje. Undersøgelsen viser, at hele 4 ud af 5 danskere i dag spiller digitale spil.
- Forskellige spilgenrer giver forskellige spiloplevelser, som igen har forskellig betydning for forskellige mennesker. Overordnet er digitale spil en betydningsfuld pause i hverdagen. Spil er en måde for danskerne at slappe af. Nogle spil er leg og underholdning, andre giver os dybe, formative oplevelser eller styrker sociale relationer.
- Og vigtigst af alt: Nu har vi et valideret sprog for betydningen af digitale spil, og vi kan dokumentere og følge udviklingen, samt bruge indsigterne og sproget til at udvikle betydningsfulde spiloplevelser.
Læs mere i rapporten her.