I øjeblikket rejser vi Danmark tynd og besøger museer og besøgssteder for at skabe dybere forståelse for gæsternes oplevelser. I denne artikel ser vi på tværs af vores erfaringer og giver et bud på, hvad der skal til for at stille sig stærkere i kampen om gæsternes gunst. 

Publikum er en mangelvare

De danske museer har været og er fortsat hårdt ramt af corona. Der mangler gæster - og særligt udenlandske turister, som normalvis udgør en stor andel af museernes besøgstal. Det viser en ny undersøgelse fra Organisationen Danske Museer. Og selvom at langt de fleste restriktioner er ophævet, så betyder corona fortsat, at der kun kommer få turister til landet.

Men også danskerne er lidt tilbageholdende med at tage på museum. 8 ud af 10 museer havde lavere besøgstal i 2021 sammenlignet med 2020. Danskerne har ganske vist også i år været på staycation, men coronapasset og fraværet af en sommerpakke med halv entré til museerne har fortsat været en barriere for mange. Derfor er det særligt vigtigt netop nu at få svar på, hvad der skal til for at skabe helstøbte oplevelser, der trækker gæster tilbage til museerne og også sikrer gæsternes ‘reason to come back’.

Hvad virker?

Vi har gennem de seneste måneder lavet dataindsamling på en lang række museer og besøgssteder. Ser vi på tværs af vores erfaringer, kan vi uddrage tre overordnede tendenser, som kan give et fingerpeg om, hvad der skal til for at genvinde gæsternes gunst. 

Vi har omsat tendenserne til tre anbefalinger:

Vær udviklingsorienteret

Fælles for de besøgssteder, vi har besøgt, er, at gæsterne overvejende er positive i deres feedback, men at der altid er plads til forbedringer i jagten på at skabe en endnu bedre besøgsoplevelse. Og her vinder de udviklingsorienterede besøgssteder terræn. De har overskud til at sætte undersøgelser og evalueringer i gang - også i krisetider - og til at bruge de værdifulde indsigter til at skabe den ønskede udvikling.

Bring udendørs arealer i spil

Mange kulturinstitutioner har været tvunget til at holde lukket i en længere periode. Og efter genåbningen blev restriktionerne og kravet om coronapas et benspænd. Corona har unægteligt påvirket gæsternes adfærd og skabt en indre mental barrierer for at opsøge kulturtilbud. Særligt dem, der finder sted inden for fire vægge. Her er det oplagt, at kulturinstitutionerne supplerer deres indendørs oplevelser med udendørs faciliteter og tilbud. Der sker rigtig meget interessant i krydsfeltet mellem kunst, kultur og natur, hvilket succesen med fx ‘Deep Forest Art Land - Skovsnogen’ er et godt eksempel på.

Skab indsigt i gæsternes oplevelse

Uanset hvordan man griber udviklingsarbejdet an, er det en klar fordel at skabe indsigter i gæsternes adfærd og behov. Indsigterne kan bruges både internt og eksternt. Internt danner resultaterne grundlag for at kunne arbejde med at udvikle og forbedre udstillinger med afsæt i brugerne og fungere som pejlemærker i udviklingen af nye helstøbte besøgsoplevelser. Eksternt kan undersøgelserne skabe synlighed omkring kulturinstitutionernes tilbud og bidrage til at skabe nye samtaler og stærkere relationer med publikum.

Hvilke museer har vi besøgt? 

I løbet af 2021 har vi været vidt omkring i det danske museumslandskab. Vi startede i Vestjylland på Vadehavscentret og har senest gået i gæsternes fodspor på Øhavsmuseet og spurgt ind til deres oplevelse af to af museets aktiviteter - den nye udstilling ‘Mærk dig selv’ og deres audiowalk ‘Under Isen’. I Vejle har vi undersøgt gæsterne oplevelse af både den kulturhistoriske udstilling ‘Pigen fra Egtved’ og særudstillingen ‘Kunst for kød’. Og så er vi i færd med at undersøge kunstens betydning og har i den forbindelse talt med gæsterne på intet mindre end ni kunstinstitutioner om betydningen af deres møde med kunsten; Viborg Kunsthal, Kunsthal Aarhus, Holstebro Kunstmuseum, Bornholms Kunstmuseum, Arken, Esbjerg Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, Kunstmuseum Brandts og Kunsten i Aalborg.